Museovirasto kannustaa: tee sitoumus kulttuuriympäristön puolesta

ke 31. toukokuuta 2017 11.07.00

Tällä viikolla vietetään Euroopan kestävän kehityksen viikkoa. Museovirasto kannustaa nyt tekemään sitoumuksia kulttuuriympäristön puolesta – oman sitoumuksensa virasto teki vuosi sitten. Kestävän kehityksen toimenpidesitoumukset ovat osa Suomen Agenda2030 -toimintaohjelmaa. Yhdessä tehdyt sitoumukset kannustavat kulttuuriympäristön hyvään hoitoon ja johtavat konkreettisiin tuloksiin.

Sitoumusten tavoitteena on luonnon kantokyvyn turvaava, hyvinvoiva ja globaalisti vastuullinen Suomi. Kulttuuriympäristösitoumus on lupaus, jolla yritys, organisaatio tai yksityishenkilö sitoutuu itse valitsemiinsa toimenpiteisiin kulttuuriympäristön hyväksi kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Kulttuuriperinnöstä vastaavat museot ovat näköalapaikalla niin toteuttajina kuin viestijöinäkin.

Kulttuuriympäristösitoumuksen voi tehdä Sitoumus2050.fi -sivustolla, jossa myös ovat luettavissa ensimmäiset sitoumusten toimeenpanoa koskevat raportit.

Lisätietoja:
erikoistutkija Laura Tuominen, puh. 0295 33 6257, laura.tuominen@museovirasto.fi

#kulttuuriympäristömme
#sitoumus2050