Tiedote

Wikipedia täydentyy Suomen kulttuuriperintökohteilla – maailman suurin valokuvauskilpailu ensi kertaa Suomessa!

pe 16. kesäkuuta 2017 12.49.00

Wiki Loves Monuments -valokuvauskilpailu järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa Suomessa. Maailman suurimmassa valokuvauskilpailussa osallistujat kuvaavat maansa kulttuuriperintökohteita, ja kansallisen kilpailun kymmenen parasta pääsevät mukaan kansainväliseen loppukilpailuun. Kilpailun myötä Wikipedia rikastuu uusilla valokuvilla ja artikkeleilla.

Kilpailun järjestävät Wikimedia Suomi ry ja Museovirasto, joka arkistoi valikoidun otoksen kuvia kuvakokoelmiinsa pysyvää säilytystä varten. Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran Alankomaissa vuonna 2010, ja sen tarkoituksena on tuoda osallistujamaiden kulttuuriperintöä tunnetuksi keräämällä siitä kuvia.

Kuvat on tallennettava kilpailun nettisivujen kautta 1.–30.9.2017 välisenä aikana ja ne tulevat Wikipediaan kaikkien vapaasti hyödynnettäviksi ja muokattaviksi.

Osallistujia varten on koottu valikoima kulttuuriperintökohteita, joita kilpailussa kannustetaan erityisesti kuvaamaan. Valikoimassa ovat mukana muun muassa Suomenlinna, Punkaharju ja Suomussalmen Värikallio. Kilpailuun voi osallistua myös kuvaamalla mitä tahansa muuta kiinnostavaa kohdetta, joka löytyy Kulttuuriympäristön palveluikkunasta www.kyppi.fi tai valtakunnallisesti merkittävien kulttuuriympäristöjen palvelusta www.rky.fi.

”Museovirastolle on tärkeää olla mukana kilpailun järjestämisessä, jotta tieto Suomen upeista kulttuuriperintökohteista täydentyy ja saavuttaa ihmisiä yhä laajemmin. Wikipedia on tähän mitä oivallisin kanava”, sanoo yli-intendentti Ulla Salmela Museovirastosta.

Tarkemmat ohjeet ja linkit Wiki Loves Monuments -valokuvauskilpailusta löytyvät täältä.

Lisätietoja
koordinaattori Tia Kangaspunta, Wikimedia Suomi ry, tia.kangaspunta@wikimedia.fi
yli-intendentti Ulla Salmela, Museovirasto, ulla.salmela@museovirasto.fi

Lehdistökuvia