Tiedote

Museot ovat mielipidevaikuttajia ja vallankäytön välineitä – Museoalan Teemapäivät 14.‒15.9.2017

ke 13. syyskuuta 2017 10.27.00

Museoiden tehtävänä on vahvistaa väestön ymmärrystä kulttuuristaan, historiastaan ja ympäristöstään. Museot käyttävät valtaa muokatessaan ihmisten ajattelua ja päättäessään mikä meidän ajassamme on säilyttämisen arvoista. Museot voivat olla myös vallankäytön kohteita ja välineitä. Helsingissä Kulttuuritalolla 14.‒15.9. pidettävillä Teemapäivillä käsitellään museoalan ajankohtaisimpia kysymyksiä kriittisen innoittavasti vallan näkökulmasta.

Teemapäivien odotetuimmat puhujat ovat paikallisyhteisöjen kanssa tekemästään työstä paljon kehutun Santa Cruz Museum of Art and Historyn museonjohtaja Nina Simon Yhdysvalloista sekä mm. museoiden kokoelmiin liittyvästä vallasta ja poliittisuudesta kirjan kirjoittanut FT, sosiologi Tiffany Jenkins Iso-Britanniasta. Yksi Teemapäivien keskeisistä kysymyksistä on: pitääkö julkisin varoin rahoitettujen museoiden ottaa kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin ja jos pitää, miten? Tätä pohtivat toimittaja Minna Joenniemen moderoimassa keskustelussa mm. Ateneumin taidemuseon johtaja Susanna Pettersson sekä kirjailija Laura Gustafsson.

Museoalan Teemapäivät ovat kiinnostaneet alan ammattilaisia vuosi vuodelta yhä enemmän. Tänä vuonna esiintyjiä on lähes 50, ja tapahtumaan on tulossa ennätyksellisesti yli 250 osallistujaa.

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita osallistumaan Teemapäiville.

Kehittämisjohtaja Pirjo Hamari, puh. 0295 33 6005, pirjo.hamari@museovirasto.fi
Erikoissuunnittelija Aura Kivilaakso, puh. 0295 33 6027, aura.kivilaakso@museovirasto.fi

Museoalan Teemapäivät 2017
14.9.‒15.9.2017